top of page

ANDERS KIJKEN

Bijgewerkt op: 5 okt. 2023

Ze gaat een boek publiceren en daar heeft ze beeldmateriaal voor nodig. Ze belt me op en we kletsen gezellig even bij, zakelijk én privé. We kennen elkaar al tien jaar, van een brainstormplatform waarin we startende ondernemers hielpen bij het pitchen van hun idee. Maar nu wil ze zelf een afspraak maken om te praten over haar eigen brand identity, haar brand story én personal branding, want er moeten ook foto’s komen. Het liefste boekt ze meteen de shoot, maken we de foto’s en klaar!! Maar ze weet hoe belangrijk het is om goed na te denken over wát voor foto’s ze precies nodig heeft voor haar nieuwe boek en website. Dat is ook waarom ze me heeft benaderd.


De dag van de brainstormsessie starten we met koffie en een goed gesprek. Ze vertelt me tussen neus en lippen door dat ze een heftige relatie achter de rug heeft, met een narcist. Ze heeft enorm moeten inboeten op het gebied van zelfwaarde en zelfvertrouwen. Terugkijkend ziet ze dat maar al te goed. Het maakt haar nóg boos en emotioneel, maar ze is blij dat ze die deur heeft dichtgedaan. Het is nu háár tijd en daar wil ze van genieten!!


Ze vindt het ook spannend. Zo krachtig als ik haar ken, hebben de afgelopen jaren enorm veel van haar gevraagd, zowel mentaal als fysiek. Ze heeft al lang niet meer écht in de spiegel naar zichzelf gekeken, en maakt zich zorgen over hoe ze op beeld gaat overkomen. Pratend over haar donkere wallen en rimpels, stel ik haar gerust, door te vertellen over de magie van visagie en nabewerking.


We praten over haar boek en de thema’s waar ze de komende periode over wil gaan schrijven op Linkedin en andere social media. Ik zie hoe ze vol passie vertelt over haar vak en expertise, en geef haar mee dat het in de branding shoot gaat om het verhaal wat ze wil vertellen, niet om haar als persoon, en dat deze gedachte en haar doelgroep, hét verschil kan maken in hoe zij voor de camera staat. Niet als een bang vogeltje voor de lens, maar als een ware ‘chick on a mission’ die krachtig achter haar missie staat!


Ik geef haar 2 'huiswerkopdrachten' mee. De eerste opdracht is het omschrijven en prioriteren van de belangrijkste hoofdthema’s waar ze de komende periode over wil gaan delen in de media en op social. De tweede opdracht vraagt haar om zichzelf elke ochtend met liefde in de spiegel aan te kijken, en tegen zichzelf te zeggen “Ik ben mooi, van binnen en van buiten.” En die vindt ze heel confronterend, maar ze neemt ‘m mee. We maken een volgende afspraak en nemen afscheid.



Ze komt binnen en ik vraag haar als eerste naar de opdrachten. Ze heeft haar thema’s netjes uitgewerkt maar voor de tweede opdracht heeft ze 'geen tijd' gehad. Ik spreek met haar af dat we deze opdracht laten staan voor de volgende sessie. Ik hoor het me nog zeggen met een glimlach “Zo makkelijk kom je er niet vanaf.” En ze geeft me terug “Maar dát is waarom ik jou heb gevraagd voor de branding shoot. Omdat je doortastend bent, me uit m’n comfort zone haalt en me stretcht in dit proces.” We bespreken de thema’s en al brainstormend komen we tot settings en beelden die samenkomen tot één helder verhaal. De branding shoot begint vorm te krijgen en ik zie in haar ogen dat ze er zin in krijgt.


Wat ze lastig vindt is de mimiek, de kleding en de props die haar verhaal kunnen onderstrepen. Dus plannen we een nieuwe sessie in, om haar personal brand(ing) en de styling voor de shoot te bepalen. Het huiswerk is simpel, het maken van een Pinterest stylingboard met krachtige vrouwen die haar inspireren én...de spiegelopdracht. We spreken af dat ze dit keer beide opdrachten zal doen, ongeacht of ze ’tijd’ heeft of niet.


We zien elkaar bij de volgende afspraak. Ze is blij, want ze heeft een moodboard kunnen maken die haar álle duidelijkheid geeft over hoe ze zichzelf wil laten zien en welke kleding ze daarvoor kan gaan inkopen. Ze is trots op de investering die ze in zichzelf gaat doen. Het geeft een gevoel van eigenwaarde! Investeren in zichzelf is iets wat ze lang niet gedaan heeft, waaraan ze voorbij ging, omdat de aandacht steeds weer naar haar voormalige partner ging. Ze had zichzelf lange tijd weggecijferd. De sessies waren daarom soms ook best wat confronterend voor haar, omdat ze voelde hoezeer ze in zijn schaduw was gaan staan. Maar ze voelde zich inmiddels ook krachtig, omdat ze haar potentie zag, als ze eenmaal weer in het licht zou gaan staan. Als ze voor zichzelf zou gaan stáán, haar verhaal, haar kennis en al haar wijsheid zou delen. En dat maakt dat ze begint te stralen!


Mijn belangrijkste advies aan haar is dat het tijdens de shoot niet gaat om haar, maar om de boodschap die ze wil vertellen. Dat zij het instrument is, niet het onderwerp. Dat het niet zozeer gaat om dat we háár in de picture zetten, maar dat ze wel haar podium pakt, zodat ze gezien wordt, door diegene voor wie zij iets kan en wil betekenen. Ze neemt het advies ter harte en krijgt wederom twee huiswerkopdrachten mee. Als eerste mag ze gaan shoppen in de stijl die we hebben bepaald, die past bij haar identiteit en haar eigen personal brand. En de tweede huiswerkopdracht, die heb je vast al geraden ;).


De dag van de shoot laat ze me ’s ochtends weten dat ze wat verlaat is. Ik spreek nog snel even in, dat ze zich ter voorbereiding vooral moet ontspannen, dat we er een mooie dag van gaan maken, en dat ze deze dag vooral ook mag genieten! Beginnend met een kop koffie nemen we de shootlist nog even door en stellen we onze prioriteiten, afgestemd op de weersverwachtingen van die dag. Als ik de visagie heb gedaan lopen we richting het strand en starten we de shoot. Ze vindt het spannend, maar kan gelukkig de touwtjes uit handen geven. Ze weet waar ze het voor doet! Hoe belangrijk het is voor haar zichtbaarheid als ondernemer en een volgende stap in haar carrière. En dat maakt dat ze vol zelfvertrouwen voor de camera gaat staan, dat we geweldige beelden maken en dat aan het einde van deze shootdag het verhaal klopt!


Als we bij de auto onze spullen inpakken vertelt ze “Ik heb echt genoten van de dag!” en dat is het mooiste wat ze me terug kan geven. Ze hield niet van foto’s maken, maar kan inmiddels anders kijken, naar haar foto’s, én naar zichzelf.


25 weergaven
bottom of page